
Bröderna Ludwig och Johan Jureskogs burgarkedja Jureskogs har tagit stor inspiration av kedjan Shake Shack, som vi rankar som världens bästa globala burgarkedja. Målet med Jureskogs är att med väl valda ingredienser ändra synen på hamburgare, från skräpmat till prisvärd och god mat. Vi har såklart recenserat Jureskogs både en och två gånger. Första gången var 2018 när de öppnade i centrala Stockholm, och sedan en gång till efter att de expanderat till flera platser runt om i Sverige. Numera har konceptet utvecklats från ett halvlyxigt ”burgare och bubbel”-upplägg till att konkurrera med renodlade snabbmatskedjor på rastplatser och i shoppingkvarter runtom i landet mellan Sundsvall och Lund.
Vid vårt senaste besök beställde vi två olika burgare; en dubbel Cheeseburgare med ost, silverlök, saltgurka och majonnäs, samt en dubbel Bacon BBQ med ost, bacon, silverlök, saltgurka, majonnäs och BBQ-sås. Burgarna kostade 129 kronor respektive 145 kronor styck, och i priset ingick pommes frites och en liten dryck. Precis som på många andra snabbmatsrestauranger följer fick vi följa vår order med ett nummer och hämtade själva maten när den var klar. Cheeseburgaren var precis som vi mindes den, med en okej stekyta, en krämig burgarcheddar och enkla men väl komponerade smaker. Vi har beställt den många gånger förut och den levde upp till våra förväntningar, även om den var något för salt och saknade syra, mycket på grund av saltgurkan. Men det var första gången vi åt Bacon BBQ och den föll oss inte alls i smaken, då BBQ-såsen var väldigt söt och baconet var både sladdrigt och segt.
Vi kan fortfarande rekommendera Jureskogs cheeseburgare och den klassiska High Five-burgaren, men det fanns inget som verkligen lyfte. Vi hoppas att bröderna Jureskog säkrar upp kvaliteten och smakbilden på burgarna i framtiden, för det börjar bli allt svårare att motivera ett besök.
In English
The Jureskog brothers Johan and Ludwig have taken a lot of inspiration from Shake Shack, which we consider to be the best global burger chain out there. Their goal with Jureskogs is to change how we view burgers, and transform it from fast food to a tasty meal by using high quality ingredients. We’ve reviewed them twice before; once when they’d just opened in central Stockholm and another time after they’d started to expand throughout Sweden. Nowadays they’ve changed from a somewhat luxurious ”burgers and champagne” concept to competing with fast-food chains in road-side locations and shopping areas throughout the country.
During our latest visit we ordered two burgers; a double Cheeseburger with cheese, white onions and mayo plus a double Bacon BBQ with cheese, bacon, white onions, pickles, mayo and a BBQ sauce. Our burgers cost 129 and 145 SEK (12.5/14 USD), including french fries and a small soft drink. Just like at many other fast-food restaurants we needed to keep tabs on our order number on a large screen, and collected our food when it was ready. Our Cheeseburger was just like we remembered it, with a decent crust, velvety creamy cheese and simple but well-balanced flavours. We’ve ordered it plenty of times before, and it lived up to our expectations, even though it was a bit salty and lacked acidity, mainly due to the salty pickle. But this was the first time we ordered their Bacon BBQ and we weren’t too impressed with it, as the BBQ sauce was very sweet and the bacon was soft and chewy.
We can still recommend the Cheeseburger and High Five burger at Jureskogs, but there isn’t much else that made us excited to visit them. We hope that the Jureskog brothers can breathe some life into their menu and work with the restaurants’ overall quality, as it’s becoming increasingly difficult to recommend them.