MEATliquor

Meat To Please You

1 4 5
Skriven av
Uppdaterad 1 november 2022
MEATliquor

MEATliquor stod på frontlinjerna för den nya vågen av burgarrestauranger som började dyka upp i London under tidigt 2000-tal, då de var banbrytande med sitt grymma kött och sin punkiga attityd. När vi startade Burgerdudes för åtta år sedan hade vi ätit hos dem i flera år, och rankade deras burgare bland Englands bästa. Numera finns de både i och utanför London, och efter några års väntan har vi äntligen fått sätta tänderna i deras burgare igen.

Menyn är i princip likadan som tidigare, med ett massivt utbud av burgare, tillbehör, milkshakes och drinkar. Men valet föll som vanligt på deras signaturburgare Dead Hippie för 11,75 GBP (145 kronor) (12.5 USD), som innehöll två senapsstekta, hängmörade köttpuckar, ost, hackad silverlök, pickles, ketchup och Dead Hippie-sås. Och burgaren vi fick var rejält kladdig och maffig. Den var visserligen prydligt monterad, men ändå täckt med massor av aptitretande sås. Första tuggan bjöd på rejäla smaker från såväl kött som såser. Vi hade gärna sett lite saftigare köttpuckar, men smakmässigt stämde allt bra. De andra ingredienserna fungerade ypperligt tillsammans, särskilt deras signatursås som gjorde att burgaren kändes som en superladdad och ganska unik – om än aningen kladdig – cheeseburgare.

MEATliquor har lyckats med konststycket att hålla fanan högt efter alla dessa år och vi rekommenderar ett besök mer än någonsin. Men kom både hungrig och törstig, för det är helt klart värt att utforska hela deras meny.

In English

MEATliquor was a part of the new wave of burger restaurants that started opening in the early 2000’s, and paved the way with their fresh beef and punk attitude. When we started Burgerdudes eight years ago we’d been fans for years, and ranked their burgers among England’s best. Nowadays they can be found in London and other English cities, and after a few years of going without it was finally time to eat their burger again.

Their menu was practically the same as before, with a huge selection of burgers, sides, milkshakes and cocktails. But like always, we ordered their signature burger Dead Hippie for 11.75 GBP (12.5 USD), which contained two mustard fried, dry-aged beef patties, cheese, diced white onions, pickles, ketchup and Dead Hippie sauce. And the burger we got was really saucy and satisfying. It had been assembled neatly, whilst still looking deliciously scruffy. Our first bite was filled with flavours from both the beef and condiments. The patties could have been juicier, but flavourwise everything worked great. And the rest of the ingredients worked really well together, especially their signature sauce that elevated our meal to a super charged and rather unique (albeit a bit messy) cheese burger.

MEATliquor have managed to maintain their high quality after all these years, and we recommend a visit now more than ever. But make sure that you’re both hungry and thirsty when you visit them, as it’s well worth exploring the rest of their menu as well.

Adress

Se deras webbplats för samtliga adresser, Brighton, Bristol, Leeds, London

Mer information

Uppdateringar

Uppdatering september 2022:
Vi har gjort ett återbesök till MEATliquor och anser att de ska behålla sitt betyg.

Recension från 15 november 2014

Recension skriven av Toby Lee

Det började med att folk vallfärdade till Yianni Papoutsis foodtruck MEATwagon på en parkeringsplats i London 2009, och ett par år senare öppnade MEATliquor i närheten av Bond Street. Och det var då den engelska burgarhajpen började bli stor på allvar. Numera finns den lilla kedjan i stora delar av England, samt även i Singapore.

Inredningen är skränigt punkig, ljudnivån är hög och köerna ringlar sig långa. Favoriten på menyn heter Dead Hippie, som består av två senapsstekta köttbitar med stekt lök. Köttet är smakrikt, men det smörstekta brödet kan ibland vara överdrivet flottigt. Pommes fritesen bjuder inte heller på några rejäla smaksensationer, och om du väljer att få dem täckta med ost och kött lär du behöva äta allt med kniv och gaffel. Mastigt är bara förnamnet.

Kvaliteten brukar vara hög, även om konkurrensen är enorm och lokala restauranger kan ha skiftande kvalitet. Vi ansåg till exempel att deras restaurang i Brighton var sämre än varianterna i London. MEATliquors motto är ”kom hit hungrig, lämna stället full”, vilket passar oss alldeles utmärkt. Cocktaillistan är nämligen minst lika bra som burgarna.

Topplistor

Sociala medier