Bandhagens Grill & Kebab

Gatukökstendenserna hänger kvar

1 3 5
Skriven av
Bandhagens Grill & Kebab

Bandhagens Grill & Kebab har stängt sin verksamhet.

Det är sällan som vi recenserar gatukök här på Burgerdudes, och skälet till detta är främst att de sällan har samma ambitionsnivåer som renodlade hamburgerrestauranger. Men efter att ha mottagit flera läsartips om Bandhagens Grill & Kebab i Stockholm bestämde vi oss för att ge dem en chans. Gatuköket ligger precis intill Bandhagens tunnelbanestation (bara några minuter ifrån närmaste konkurrenten Burger Mansion), och menyn innehåller allt från burgare och kebab till korv och sallader. Hamburgarna görs på färsk högrev och kan fås med 100 respektive 160 gram stora köttpuckar.

Valet föll på en 200 grams ost- och baconburgare för 99 kronor inklusive pommes frites och läsk, som bestod av dubbla 100-gramsköttpuckar, ost, bacon, sallad, lök, senap och ketchup. Och vi blev försiktigt optimistiska när den serverades, för den såg faktiskt riktigt trevlig ut. Köttet var smashat tunt och hade en ganska fin stekyta, men var alldeles för klent kryddat. Osten var dock utmärkt smält och tillförde en härlig krämighet. Vi gillade även det salta baconet, som var lättuggat trots att det var ganska tjockt. Deras pickles var lite för salta för vår smak, men den lätta chiliinläggningen livade upp rätten något.

Tyvärr så var brödet ganska torrt och smuligt, men det största misstaget var att de hade använt vanlig korvkiosksenap och inte gul senap, vilket fick vår hamburgare att smaka som en glorifierad gatuköksburgare. Det var verkligen supertrist, men det tydliggjorde ambitionsnivåerna ganska väl. Det gjorde även pommes fritesen som var av klassiskt gatukökssnitt och mest smakade papp, och de var dessutom dränkta i grillkrydda. Däremot tyckte vi att den tillhörande chilibearnaisen var god.

Vi hade gärna sett lite mer genomtänkta menyval och bättre hantering från Bandhagens Grill och Kebab, men de lyckas ändå servera en godkänd burgare. Nästa gång beställer vi i alla fall våra burgare utan vanlig senap.

In English

We seldom review classic Swedish grill kiosks here at Burgerdudes, mainly because they seldom have the same ambitions and attention to detail as real burger joints. But after receiving several tips from our readers about Bandhagens Grill & Kebab in Stockholm we decided to give them a shot. The grill kiosk is located just next to the Bandhagens subway station (just a few minutes away from their closest competitor Burger Mansion), and their menu consists of everything from burgers and Swedish kebab (shawarma) to salads and sausages. The burgers are made with fresh chuck and come in the 100 and 160 gram patty variety.

We ordered a 200 gram cheese and bacon burger for 99 SEK (11 USD), including fries and a soft drink, and the burger included double 100-gram patties, cheese, bacon, lettuce, onions, ketchup and mustard. And we felt cautiously optimistic when our food was ready, seeing as our burger looked pretty good. The patties were really thinly smashed and had a nice crust, but were under seasoned. The melted cheese was really creamy and we enjoyed the bacon that was easy to chew despite being thickly cut. The pickles were a bit too salty for our taste, but the hint of chili livened our meal a bit.

Unfortunately the bun was quite dry and crumbly, but the biggest mistake was that they’d used regular Swedish sausage mustard and not a yellow mustard, which gave our burger an unmistakable grill kiosk taste and feel. A real waste of a burger, and somewhat symptomatic of how ambitious they are. The French fries were equally uninspired, with a cardboardy taste and covered in barbecue seasoning. We did enjoy the chili bearnaise sauce though.

With a bit more attention to detail, we’re sure that Bandhagens Grill & Kebab could be really good, rather than just OK. Next time we’ll order our burgers without regular mustard, that’s for sure.

Adress

Bandhagsplan 7, Stockholm Sweden

Mer information

Uppdateringar

Uppdatering juni 2021:
Bandhagens Grill & Kebab ingår nu i kedjan 08 Burger & Kebab.

Vårt Instagram-flöde

We're On Instagram
The Reaper from @funkychickenfoodtruck, together with Gothenburg’s best burgers and the World Champions of fries, are taking over Södermalm today, 12:00–18:00.

See you at the Burgerdudes Invitational in Fatbursparken! 🍔✌️

#burgerdudes
Lördagen den 6 juni (på Nationaldagen) är det dags för årets första Burgerdudes Invitational! @funkychickenfoodtruck (Nacka), @rollinbistrosbackyard (Göteborg) och @pomfriterie (Stockholm) kommer till Söder för en exklusiv dag med sina hyllade burgare och pommes frites.

Eventet anordnas i Fatbursparken mellan Medborgarplatsen och Södra Station mellan kl. 12–18. Kom och njut av några av Sveriges bästa burgare och pommes med oss!

Dessutom blir det skön loungehäng och kalla drycker från Coca-Cola. Även baren @bagen_bar har öppet under hela dagen. Missa inte detta!

Fira Sveriges nationaldag på Burgerdudes Invitational: Funky Chicken, Rollin’ Bistros & Pom Friterie!

📍 Fatbursparken (vid Bofills båge, mellan Medborgarplatsen och Södra Station)
🕛 Lördag 6 juni, kl. 12–18

#burgerdudes
A warm and summery burger that we’ll soon be able to tell you more about! 🍔☀️

#burgerdudes
Burgerdudes are coming to Burger Fest UK!

The lineup looks absolutely incredible, and we can’t wait to try all the burgers. We’ll also be presenting the Burgerdudes Best Burger Award. 🥇 

We can’t wait to be there, and we hope to see you too! 🍔✌️

🍔 Burger Fest UK
📍Richmond Athletic Ground, London
📅 12–14 June

#burgerdudes
Our video from @rosforsgrillenab just hit 100K on YouTube. We can’t wait to return and eat our way through the menu once more!

#burgerdudes
Betalt samarbete med @mccainnordics.

Vad sägs om takeaway-pommes som är superkrispga även när gästen kommer hem? Det fixar McCain!

McCain SureCrisp Max är extra krispiga pommes frites som håller crunchet betydligt längre även som takeaway. Finns hos din favoritgrossist!

#burgerdudes

Sociala medier